2009-01-23

TSH, T4, wtf :)

Har ringt både endokrinavdelingen på US och vårdcentralen idag.
Jag ville veta hur det nu låg till med mina värden och medicinen. Så för att förtydliga lite fakta:

  • Hypofysen producerar hormonet TSH, som ska stimulera sköldkörtelns funktion.
  • Samtidigt som TSH får sköldkörteln att tillverka hormoner som aktiverar och sätter fart på ämnesomsättningen, har sköldkörtelhormonerna i sin tur en bromsande effekt på produktionen av TSH i hypofysen. Ömsesidig kontroll alltså... :)
  • TSH-värdet ska ligga mellan 0,4-4,0 millienheter/liter. Är värdet för högt, tyder det på att sköldkörteln inte fungerar som det ska.
  • Sköldkörtelhormonet tyroxin finns i två former, T3 och T4, och de ökar kroppens ämnesomsättning. Hormonet är viktigt för att kroppen ska växa och utvecklas normalt. T4 är ett förstadium till T3, som är det aktiva hormonet.
  • T4 ska ligga mellan 11-24 millienheter/liter.

    Och nu tillbaka till mina värden igen.
    Mitt TSH låg i slutet av november (en månad efter påkörningen...) på 5,6, för högt.
    Då gjordes det ytterligare ett test, på T4. Den var 11,8, för lågt.
    Jag fick Levaxin, som är ett konstgjort sköldkörtelhormon, och efter ca 6 veckor var det dags för återbesök och blodprov.
    Och nu, mina damer och herrar, ligger mina hormoner på följande nivåer:
  • TSH: 3,6
  • T4: 12,7

    Och vad betyder allt det här då?
    Jo, TSH:et har normaliserats igen och är bra. T4:an har blivit lite bättre den också, men är fortfarande rätt låg. Men jag fortsätter att ta 1 tablett i 6 veckor till. Har det inte höjts lite mer får jag höja. Och nu ska jag kolla lite på nätet hur andra Levaxin-ätare gör och har gjort.
  • 1 kommentar:

    JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

    Jag ser att du har koll på sköldkörteln. När man är hos läkaren och de gör sitt standarblodprov. Vad är det då de kollar? Har fått för mig att det bara är ett värde de kollar. KRam Johanna