2009-01-30

Alzheimer-light

Min mamma har också sköldkörtelbesvär, något som heter Hashimoto. Så det där med att glömma bort och koncentrationssvårigheter har jag inte bara fått genom min älskade sköldkörtel, det ligger även i släkten. ;)

Vi skojar om det där med att glömma saker. Alzheimer-light heter det hos oss i familjen, och tydligen drabbar det alla från dag till dag.

Ibland ringer jag hem och säger att jag heter Sonja och ringer från Alzheimergruppen i hennes hemstad. Efter 2 meningar byter jag namn och heter Saskia och nej, hon måste ha hört fel och ja, det ingår i problematiken och att vi är på väg för att hämta henne till hemmet. Sedan är jag Sonja igen, eller Sara, eller Sandra, och ger ett annat besked.
Sen bryter hon ihop och jag är nöjd.
:)
Nejdå. Vi skrattar åt det båda två, för vi känner så väl igen det.
Och det känns skönt att kunna skratta åt det också. För ibland känns det tungt att så ofta komma på att man har glömt bort saker nu igen, eller inte minns vad någon har sagt, eller vad man skulle göra. Plötsligt verkar man ha blivit dummare, och det är ju ingen rolig känsla.

Som tur är har vi fått medicin mot det här. Så det finns hopp. :D

Inga kommentarer: