2011-08-08

Dubbel sorg

När jag precis tror att jag vet hur jag fungerar får jag vissa känslor som jag själv blir förvånad över. En av de sakerna gäller det där med ofrivillig barnlöshet.

Som ni säkert vet (ja, det mesta finns ju att läsa här på bloggen) går det väldigt upp och ner med känslorna angående vår barnlängtan och försök att få barn. Ena dagen kan jag vara väldigt positiv, för att dagen efter kollapsa i min sorg och känna att jag aldrig mer kan komma upp... Så är det, och jag tror att de flesta av er som är/har varit i samma situation känner igen berg-och-dalbanan.
Det är tufft. Det gör så jäkla ont och det går riktigt inte att beskriva hur man mår efter alla besvikelser. Fast man har varit med om det förut så hugger det till i alla fall när ägglossningen uteblir, eller när det blir missfall. Eller rentav vanlig mens. Skit helt enkelt.

Och mitt i mina känslor kan jag känna en stor sorg för mina medsystrar som liksom jag kämpar med det som för andra verkar gå så lätt (och för enstaka alldeles för lätt...). När jag får reda på nära och kära som kämpar och går igenom tuffa behandlingar och blir besvikna och ledsna.
Då känner jag att jag med all glädje skulle kunna göra vad som helst för att hjälpa dem, bara de slapp lida. Donera ägg, hyra ut livmodern, ge dem ett barn. Om jag nu hade kunnat göra det, om det nu hade varit till någon hjälp.

Att veta att andra behöver gå igenom samma smärta, det gör nästan mer ont än min egen fight...

Inga kommentarer: