2011-01-16

Rotterdam i mitt ♥

Jul + Nyår 2010 var vi som jag skrev tidigare i Nederländerna. Mycket skulle hinnas med, och eftersom vi kom dit en dag senare pga inställd flyg (oväder...) så blev det rätt tight i schemat.
Mamma bor i Nijmegen i östra delen av landet, pappa i Rotterdam i västra delen. Visserligen inte mer än 130km, men med trafiken i mitt lilla överbefolkade land kan det ta upp till 2timmar att förflytta sig med bil mellan dessa två platser.
Juldagen flög vi då på Amsterdam (smidigt från Linköping!), och kl21 kunde vi äntligen börja med julmiddagen... Annandagen tog vi tåget (lite kortare tid, mycket smidigare eftersom de åker minst 2ggr/timmen) till Rotterdam för att fira lite jul med min käre far och hans fru.

Jag har alltid haft mina fördomar mot Rotterdam. För stort, för mycket folk (600.000 invånare), för mycket betong, fult osv. Rotterdam blev ju plattbombarderat i andra världskriget pga hamnen där, och åren efter kriget skulle det ju byggas nytt snabbt. Och med det kanske inte så snyggt. Så jag tyckte pappa var inte riktigt klok när han sa att de skulle flytta dit...

Men efter visningen vi fick av pappa har jag ändrat åsikt! Det är ju i för sig inte klokt att jag under alla år som jag bott i NL ('77-'03) knappt har varit i denna stad, men som barn tar man ju sig inte var som helst heller. Det blev några besök hos farbror med familj när de bodde där, men det var ju inte heller centrum. Och självklart har jag varit på några fotbollsmatcher i De Kuip, och en och annan konsert i Ahoy... Men sett själva staden hade jag inte.
Och det var dumt, för det finns fantastiskt mycket att se! Arkitekturen är makalös, det trodde jag aldrig! Kolla bara...

De berömda kubhusen (japp, det BOR folk där)

Erasmusbron, där Tour de France startade år 2010

Willemsbron

Liten del av skyline


På den här byggnaden (KPN är liksom holländska Telia) kunde man se något nytt hela tiden: ett ljus med en flamma som rörde sig, en julgran som blinkade, text, osv. Kul!

Och det var bara en liiiten del. Så mycket mer finns att se!
Gillar man modern arkitektur så är den här staden verkligen värd ett besök. :)




1 kommentar:

Syrran sa...

Hmmm.. jag kanske borde stanna lite längre nästa gång jag med och njuta av staden, som du säger: bilderna visar något annat än mina fördomar mot stadet!
(och.. bor du verkligen bara 1 år längre här än jag?)
Puss!