2009-09-26

Anna Anka

Såg ni Skavlan på svt1 igår? Skitbra gäster! Jay-Z, Melody Gardot, Henrik Schyffert och så Anna Anka.

Jag måste säga att jag nog ändrat uppfattning om henne. I alla fall delvis. Det som stått i tidningarna om hennes uttalande om jämställdhet har jag tyckt var förfärligt. Men igår fick hon möjlighet att förklara lite.
Hon sa bland annat att här i Sverige ska de flesta kvinnorna passa in i en viss låda. Sticker man ut så är det fel, då är man udda/konstig osv. Och där kände jag att hon har så rätt!! Det har nog varit en av mina negativa uppfattningar om svenskarna. Allt ska vara så j-kla 'lagom' (jag hatar det ordet!). Varför får man inte sticka ut lite? Är det för att de andra känner sig hotade då? Eller är de i smyg avundsjuka för att de själva också skulle vilja sticka ut lite mera?

I många avseende är Sverige ett välutvecklad land. Vi har det rätt bra här. Vården är mycket bättre än i andra länder, i forskning och teknologiutveckling ligger Sverige långt fram, naturen är helt makalös underbar och det här med jämställdhet (trots det Anna säger, haha!) tycker jag är mycket bra.
Men Sveriges sociala utveckling, den har inte kommit så långt än...

Inga kommentarer: