2011-06-07

Tunga stenar

Mitt lilla hjärta!

Idag var tungt. Jag har gråtit flera gånger. Det bara kom.
Det är aldrig lätt att försöka ta sig igenom din dödsdag, men på något sätt verkade den här 10-årsdagen större än föregående åren. Jag tror att det var mest i mitt huvud, JAG gjorde den till en tyngre dag - jag gav den mer tyngd 'bara för att det har gått 10 år'. Men samtidigt handlade det om insikten att det faktiskt har gått 10 år sedan jag var med om dig. Tio långa, korta, lätta, tunga år utan dig. Tio år där du bara var 3 år gammal, aldrig åldrades. Tio år sedan jag hörde, kände, rörde vid dig. I tio år har burit mina sorgstenar. I början öppet, jag kunde inte annat. Sedan mest tyst för mig själv och osynlig för andra. Bara synligt den här tiden om året.

Jag sov så dåligt inatt. Och det konstiga var att jag vaknade vid flera speciella klockslag.
När du slutade andas. När ambulansen kom. När du dödförklarades.

Jag vill inte minnas hur du dog. Jag vill minnas ditt liv. Men din död har orsakat stora viktiga sår i hjärtat och själen, och de har jag med mig resten av mitt liv. De blöder inte längre, men är aldrig borta. Inte heller efter tio år.

Rose Kennedy hade så rätt:

"It has been said, 'time heals all wounds.' I do not agree. The wounds remain. In time, the mind, protecting its sanity, covers them with scar tissue and the pain lessens. But it is never gone."

1 kommentar:

Tildas mamma sa...

Hej. Jag har tänkt på er idag och läst dina fina inlägg på bloggen. Ville bara lämna ett avtryck också (ävn om klockan egentligen passerat midnatt och blivit en ny dag, dagen efter hans dödsdag).
Jag kan inte säga något för att trösta förstås. Jag känner igen mig i dina ord, även om det inte gått tio år för oss ännu. Bara två. Jag har undrat om det skulle kännas likadant i år som förra året, men det verkar nästan som att det känns lite jobbigare i år. Kanske för att annat stressar på också. Kanske för att hon glidit lite längre bort och blivit en aning svårare att minnas.
Det är bra att vi har bilder på våra fina barn. På så sätt kan vi minnas dem hela livet, även om minnet blir osäkert så finns bilderna kvar exakt så som de togs.
Kram, hoppas att du kan sova bättre i natt.
/Tildas mamma