2009-05-03

Trädgårdslycka

Jag är en lycklig trädgårdsägare!
Med huset vi köpte ifjol fick vi en härlig trädgård, lagom stor tycker jag (lite drygt 200kvm) och i sydostläge. Mycket sol och en del skugga alltså. Just nu är det mest en enda stor gräsmatta, men det har börjat ändra sig nu.

Jag har nämligen haft mamma på besök. Och vi gjorde det min mamma och jag är bäst på: shoppa loss på allt som heter trädgårdsbutik!

De här pårlorna har jag hittills tagit hem till mig:

Min absoluta favorit: Ribes! Doftar sååå gott!
Trollhassel, även den ljuvlig doftande:
Ormhassel, tjusig alla tider om året :
Och sedan olika rosor (New Dawn, Fairy), klematis (Alpina, Montana), och en snöbollsbuske, och en limefärgad minihortensia, och röda vinbär (Jonkheer van Tets, of course! Holländskt), och rabarber, och pumpa och sockerärtor. Till att börja med. :)

Jag måste säga att jag är rätt bortskämd som kommer från Nederländerna. Trädgårdsbutikerna (framför allt den stora kedjan Intratuin ) har så otroligt mycket att bjuda på, och till superpriser. Så det var en smärre chock att strosa runt på t.ex. Blomstertorget och se alla prislappar...
Men men, jag lever ju här.

Mmmm jag längtar redan till morgondagen, då kan jag fortsätta gräva lite i jorden och ta hand om mina nya älsklingar!

Inga kommentarer: