2009-11-02

Vårdcentral, schmårdcentral

Blodprov tagna, Pergotime inhandlat, mensen kommit... Imorgon börjar vår hormonbehandling!

NOT.

I torsdags tog jag ett till blodprov (min läkare tycker att hon behövde kolla upp en massa saker som jag varken har besvär av eller är orolig för...), där TSH-värdet (hjärnans hormon till sköldkörteln) kollades. Egentligen onödigt för det hade de gjort veckan innan, men de glömde att ta bort osv. Strunt samma, lika bra att kolla en extra gång tyckte jag.
Så imorse ringde jag till vårdcentralen för att höra vad resultatet var.
- Då ska vi se... Jo, ditt TSH är 12 och ditt T4 är 12,97.

Jaha, okej.

VA?? 12?? Det är inte möjligt, det var 1,7 förra veckan! Labbet måste ha skrivit fel, det ska nog vara 1,2...

- Nej det står här, TSH 12. Läkaren har skrivit att du ska höja Levaxin till 125 mikrogram.


OCH NU FÅR DET VARA NOG!
Jag har känt på mig att jag äter för mycket Levaxin, att jag borde sänka dosen tillbaka till 75mikrogram istället. Och att det inte stämmer med värden som åker bergochdalbana.
Så jag tänker inte höja. Jag kräver en remiss i den här pjäsen, för jag är trött på att vara läkarens försökskanin. Jag har läst på tillräckligt för att veta att det här låter absurd.

Det som kändes som mest jobbigt var att jag behövde ringa gynekologen för att avboka ultraljud och hormonbehandlingen, för så länge det här inte fungerar bra kommer ingen behandling att ge önskat resultat... Och jag vill varken utsätta mig själv eller Älsklingen för det. Längtan är så stor, och mitt psyke orkar inte med fler besvikelse just nu...

Operation 'Reclaim My Thyroid' has started!!

1 kommentar:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Jamenvafan!?!

Pårom baby!!!