2010-07-10

Sommar och hemlängtan

Varmt!!
Men skönt, för nu har jag äntligen semester - och då har jag massor med tid för sol, sommar och bad! :)

Som idag till exempel. Sambon (bara en vecka kvar!) och jag åkte iväg till härliga Varamonstranden i Motala, där hans föräldrar har en stuga precis vid vattnet. Där var sambons syster och familj (sambo + 3 underbara tjejer) med, så det blev en riktig familjefest.
Vi badade, mumsade jordgubbar, spelade strandtennis, fikade och hade det så bra så!

Under fikat (när sambon och hans mamma hade åkt iväg till mormor) pratade vi övriga vuxna om allt möjligt. Bland annat så pratades det väldigt mycket om sambons familj, gamla släktningar, vem som var barn till vem, vilka som levde och var de bodde, osv.

Då fick jag faktiskt lite hemlängtan. Vi träffas ändå inte så ofta, mina släktningar och jag. Jovisst, mina syskon och mina föräldrar kommer visserligen hit några gånger om året, alternativ så åker jag till NL. Men att sitta så där, fika och prata om gamla minnen - det saknar jag!

Att prata om farmor, hennes örhängen och skor och skratt och typiska uttryck ('Kostelijk!'). Att komma ihåg hur vi lekte kurragömma i hennes trädgård (fast det var hennes sambo Karel som jobbade där mest!), hur vi lekte med grannflickan, hur vi promenerade i skogen och hur Oom Karel använde sin käpp på ett speciellt sätt.
Eller prata om minnena med morfar, stolta formella morfar som alltid hade kostym på sig, morfar och hans leende, hans whisky, stolen som han alltid satt i, hans fantastiska förmåga att skriva långa brev, morfar militär.
Eller gammelfaster Yvonne, med sitt något excentriska liv och målmedvetenhet (hon bestämde sig för att lära sig att spela fiol i 80-årsålder!) och hennes härliga trädgård där hon fortfarande odlade sina egna grönsaker och frukter långt efter hon hade fyllt 85.

Eller att prata om mormor, vår enda fortfarande levande förälderförälder! :)


Jag kanske borde prata minnen lite oftare, per telefon går det säkert bra det med.
Eller vad säger du, syrran? Ska vi snacka lite barndomsminnen? :)

1 kommentar:

Syrran sa...

Ååh tårarna kom lätt vid det här inlägget! Du har det så skönt med svärfamiljen, det låter ju alldeles underbart! Och att du sen börjar ta upp alla gamla minnen.. Känner igen den där hemlängtankänslan, just vid såna tillfällen.
Kram på dig min älskade syster!